Képzési forma, tagozat:
Alapképzés nappali tagozat
A képzési idő:
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: Szociológia alapszakos szakelőadó
A szociológiai BA alapképzés főbb tantárgyi struktúrája és elérendő képességek :
Főbb tantárgyak:
ALAPOZÓ KÉPZÉS I. BEVEZETÉSEK
A. KÖTELEZŐ:
Bevezetés a szociológiába
VÁLASZTHATÓ
Bevezetés a politikatudományba, Bevezetés a közgazdaságtanba, Társadalomnéprajz, Bevezetés a kulturális antropológiába, Bevezetés a kommunikáció- és a médiatudományba, Bevezetés a pszichológiába és a szociálpszichológiába, Bevezetés a vallástudományba, Nemzetközi tanulmányok
ALAPOZÓ KÉPZÉS II.
MÓDSZERTAN
Számítógép-használat, Általános módszertan, Társadalomstatisztika és demográfia
ALAPOZÓ KÉPZÉS III.
SZOCIOLÓGIATÖRTÉNET ÉS ELMÉLET
Szociológiatörténet
SZAKMAI TÖRZSANYAG I.
MÓDSZERTAN
Kvalitatív társadalomkutatás, A kérdőíves adatfelvétel, Matematikai statisztika és adatelemzés, Másodelemzés, tanulmányírás, prezentáció, Kutatási gyakorlat
SZAKMAI TÖRZSANYAG II.
TÁRSADALOMISMERET
Társadalomtörténet, Társadalmi rétegződés, Romológia, Bevezetés a közjogba
SZAKMAI TÖRZSANYAG III.
VÁLASZTHATÓ SZAKSZOCIOLÓGIÁK
Családszociológia, Ifjúságszociológia, Oktatás- és iskolaszociológia, Településszociológia, Vallásszociológia
Devianciaszociológia, Szegénység, Szociálpolitika, Etika
SZAKMAI TÖRZSANYAG IV.
KOMMUNIKÁCIÓS ISMERETEK
Idegen nyelv – szakszövegolvasás
MA-ORIENTÁCIÓ
SZAKDOLGOZAT
Továbbtanulási lehetőségek, doktori képzés:
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán a szociológia BA szak szerves folytatásaként működik a szociológia MA mesterszak (településszociológia, közvéleménykutató szakirányokkal).
Az egyetemen csaknem másfél évtizede működik szociológia szakos képzés.
A társadalomtudományi (nem szociológiai) MA-kre való felkészítést a szegedi szociológia BA háromféle módon segíti:
Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:
Magyarországnak az EU-hoz történt csatlakozása, a tudásalapú, információs társadalom kialakulásának elő-segítése, és a társadalom demokratikus működtetése igénylik a szociológus kompetenciájának hasznosítását is.
Az EU csatlakozás révén megnyíló pénzforrások általában pályázati úton érhetőek el, melyek sikeréhez a fejlesztési célok pontos megfogalmazásán alapuló, empirikus munkán nyugvó szakértelem szükségeltetik. Épp ezért a szociológusok iránt nő az igény a társadalmi döntés-előkészítő tevékenységekben, melyekben a fejlesztési célok, programok kiválasztását és megfogalmazását segíti a szociológus azzal, hogy közreműködik a reálisan elérhető célok kijelölésében, és a megvalósítás várható eredményeinek prognosztizálásában. A pályázatok benyújtásának általános feltétele, hogy a pályázó konkrét adatokkal támassza alá a tervezett fejlesztés szükségességét. Ezeket az adatokat a szociológus szakértelmét igénylő kutatásokkal, elemzésekkel lehet prezentálni. A fejlesztések társadalmi hatásainak vizsgálata ugyancsak ezt a kompetenciát igényli.
A szociológia szakot végzett szakemberek a fejlesztési projektek irányításában, menedzselésében, konkrét megvalósításában is eredményesen foglalkoztathatók: hatékonyan vehetnek részt a projektek monitorozásában, értékelésében, valamint a minőségbiztosításban.
A szociológusi kompetencia másik nagy terepe a társadalom – és szociálpolitikai tevékenység szakmai megalapozásához nyújtott hozzájárulás.
Az életminőség javítását célzó programok kialakításában, irányításában, megvalósításában, az egészségtudatos magatartás megerősítésében, a környezetvédelemben, a drog – és alkoholfogyasztás, a bűnözés prevenciójának feladatait ellátó intézményekben a szociális munkás, a jogász, a pszichológus mellett szerepe van a szociológusi szakértelemnek is.
A strukturális és regionális egyenlőtlenségek csökkentése a munkanélküliség kezelése, a romák társadalmi integrációjának javítása, a kistérségek és a hátrányos helyzetű települések komplex fejlesztésében nagy szükség van az ezt kezelő intézményekben tevékenykedő, adatokat szerző, azokat feldolgozó és elemző szociológusok munkájára.
A szociológusi kompetencia jelentősen hozzájárulhat a tudásalapú társadalom kialakulása során a társadalmi folyamatok regisztrálásához, értelmezéséhez. Az így szerzett ismeretek feldolgozása, rendszerezése, tárolása, a hasznosításhoz való előkészítése szociológusi feladat is, mely hozzájárul a társadalmi egyenlőtlenségek hagyományos és új formáinak feltárásához és olyan gyakorlati megoldások kimunkálásához, melyek javíthatják a társadalmi integráció esélyeit.
Részletes információk:
SZTE Bölcsészettudományi Kar Szociológia Tanszék.
6722 Szeged, Petőfi S. sgt. 30-34.
Telefon/fax: (62) 544-254
http://www2.arts.u-szeged.hu/socio/
doktori iskola ,dékáni köszöntő ,fotópályázat ,kapcsolat ,könyvbemutató ,közéleti akadémia ,tánc ,