Képzési forma, tagozat: mesterképzés, nappali
Képzési idő: 5 félév (az 5. félév közoktatási vagy felnőttképző intézményben eltöltött kötelező gyakorlat)
Kreditszám: 150
A képzés célja: A képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben az oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.A szakképzettség megnevezése: okleveles magyartanár
A képzés szerkezete:
1. Szakmai törzstárgyak: (30 kredit). Ezen belül kötelező tantárgyak a nyelvtudomány területéről (15 kredit).
2. Szakmódszertani tantárgyak: 7 kredit + kötelező iskolai gyakorlat (3 kredit), melynek során a hallgatók vezetőtanár irányításával csoportos gyakorlaton vesznek reszt (60 óra), ami magában foglal legalbb 15 önállóan megtartott órát is.
Főbb tárgyak:
Nyelvészeti törzstárgyak:
Nyelvi változás és változatosság: területi és társadalmi változatok a nyelvben
Nyelvtörténeti gyakorlatok
A nyelvleírás elméletei az oktatás gyakorlatában
A beszéd- és szövegkutatás elmélete és gyakorlata
Kommunikációs stratégiák
Nyelv és kultúra
Irodalomtudományi törzstárgyak:
Szövegolvasás, interpretáció: irodalomelméleti alapfogalmak
Szövegolvasás, interpretáció: modern magyar irodalom
Szövegolvasás, interpretáció: világirodalom
Szövegolvasás és interpretáció: klasszikus magyar irodalom
Szövegolvasás, interpretáció: régi magyar irodalom
Módszertani tárgyak:
A funkcionális szemléletű anyanyelvtanítás elmélete és gyakorlata
A szövegértés, szövegalkotás tanításának lehetőségei
Gondolkodás-módszertani és szövegértési/szövegelemzési gyakorlatok
Bevezetés a múzeumpedagógiai munkába. Tudományterületek közti átjárhatóság: interdiszciplinaritás. Az irodalom és a képzőművészet határterületei
Kötelezően választható módszertani tárgy:
Az anyanyelvi kompetencia fejlesztésének lehetőségei
vagy
Szövegértés – szövegalkotás, hermeneutikai felfogásban (Teoretikus alapok)
Továbbtanulási lehetőségek:
A tanári mesterszakot elvégző legjobb hallgatók remélhetőleg sikeresen felvételizhetnek majd a nyelvtudományi vagy pedagógiai doktori programokba, így akár az SZTE Nyelvtudományi doktori Iskolájába vagy az egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájába is.
Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:
Mivel hallgatóink – a dél-alföldi regionális túlsúly mellett – gyakorlatilag az ország minden pontjáról érkeznek, igen gyakran eredeti lakóhelyükön, illetve a közép-magyarországi régióban helyezkednek el. Igen gyakori, hogy a tanári végzettséget mind a versenyszférában, mind az országos főhivatalokban vagy uniós szervezeteknél (azok magyarországi képviseleteinél) többlettudásként értékelik, és ezzel is emelkedik a pályázó ázsiója.
A foglalkoztatási igény néhány példája:
- közoktatás: nyelvi és kulturális szempontból is felkészült tanárok;
- magánszféra: magániskolai tanárok;
- közszféra (helyi, regionális, országos és uniós hivatalok vagy azok képviseletei): magas szintű kulturális tájékozottsággal, problémamegoldó képességgel rendelkező, a humán szempontok figyelembevételére felkészített szakemberek
Elérhetőségek (intézeti honlap, e-mail):
Intézeti honlap: http://www.arts.u-szeged.hu/magyar/frames.html
Intézeti e-mail cím: magyar@hung.u-szeged.hu
Intézet címe: Szegedi Tudományegyetem, BTK, Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet, 6722 Szeged, Egyetem u. 2.
doktori iskola ,dékáni köszöntő ,fotópályázat ,kapcsolat ,könyvbemutató ,közéleti akadémia ,tánc ,