Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar  Ahol tudás és szándék találkozik

Oktatás  --  Képzések  --  Alapképzés

Kommunikáció és médiatudomány

Képzési forma, tagozat:
Alapképzés, nappali és levelező tagozat (Szeged)

Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
kommunikátor a kommunikáció- és médiatudomány szakon, … szakirányon

Képzési idõ (A szak elvégzéséhez szükséges optimális képzési idő):

  • a félévek, valamintaz oklevél megszerzéséhez szükséges kreditek száma: 6 félév, 180 kredit
  • az összóraszámon (összes hallgatói tanulmányi munkaidőn) belül a tanórák (kontaktórák)száma:
    - nappali képzés: 6 félév, 2000 kontaktóra
    - levelező képzésben: 6 félév, 1000 kontaktóra
  • a szakmai gyakorlat időtartama és jellege:
    - minimálisan 165 kontaktóra (15 kredit), belső és külső szakmai gyakorlat, mely a hallgatótól konkrét gyakorlati feladatok megoldását követeli meg, ezért a tényleges időráfordítás a kontaktórának legalább négyszerese


A képzés célja:

A kommunikáció- és médiatudományi szak célja olyan szakemberek képzése, akiknek áttekintése van a társadalmat működtető kommunikációs rendszerekről, valamint a társadalmi kommunikáció fontosabb intézményeiről és színtereiről, s akik ennek alapján felkészültek a társadalmi kommunikáció empirikus elemzésére, vizsgálatára és a társadalmi kommunikáció alapvető intézményeiben kommunikációs munka végzésére. A képzés a kommunikációs és kommunikátori képességek kialakítását, illetve folytonos fejlesztését hivatott elősegíteni. A munkaerőpiacon hasznosítható gyakorlati tudást a hallgatók a különböző szakirányok (nyomtatott sajtó, elektronikus sajtó, médiainformatika, public relations, nemzetközi kommunikáció és turizmus) keretei között sajátíthatják el.


Főbb tárgyak:

Társadalomismeret képzési ág közös tárgyai

Bevezetés a pszichológiába és a szociálpszichológiába 1-2., Bevezetés a kulturális antropológiába 1-2., Bevezetés a szociológiába 1-2., Kvalitatív társadalomkutatás elmélete és módszertana 1-2.

A kommunikáció és médiatudomány szak kötelező tantárgyak

Filozófiatörténet, Bevezetés a közjogba, Bevezetés az etikába, Bevezetés a politikatudományba 1-2.

A tudományos tanulmányírás módszerei, Kommunikációs készségfejlesztés - beszédtechnika

A kommunikáció és médiatudomány szak kötelezően választható tantárgyak 1.

Bevezetés a közgazdaságtanba 1-2., A világ politikai és gazdasági földrajza

A kommunikáció és médiatudomány szak kötelezően választható tantárgyak 2.

Művelődéstörténet, Művészettörténet, Társadalomtörténet


Szakmai törzstárgyak

Kötelező tantárgyak

Kommunikáció- és médiatörténet 1-2., Az információs társadalom, Pragmatika (közvetlen emberi kommunikáció), Bevezetés a kommunikáció- és médiatudományba, Társadalmi és kultúraközi kommunikáció

Kötelezően választható 1.

Szemiotika 1-3.,

Kötelezően választható 2.

Romológia, Romák a mai magyar társadalomban, A kisebbségi kultúrák médiareprezentációja


Médiakommunikációs ismeretek

Kötelező tantárgyak

Medializált kommunikáció - esemény és médiareprezentáció, A médiakommunikáció sajátos színterei 1-2: marketing és public relations, Médiaismeretek 1-3.

Kötelezően választható tárgyak:

A média szabályozása: médiaetika, A média szabályozása: médiagazdaságtan


MA előtanulmányok

Ismeretelmélet, Diskurzuselemzés, Kommunikációs zavarok, Segítő beszélgetés, Média, kommunikáció és populáris kultúra, Klasszikus / Kortárs esztétikák és művészetelméletek, Politikai kommunikáció, Propagandatörténet, Társadalomtudományi szaknyelv


Differenciált szakmai ismeretek tantárgyai

Szakirányok kötelező közös tantárgyai:

Emberi és kisebbségi jogi ismeretek, Kommunikációs színterek: az internet mint a kultúraalkotás színtere, Kommunikációs színterek: hypertext, Médiajog

Kötelezően választható tárgyak:

Polgárjog, Társasági jog, Stilisztika, Szépírás, A Weblapkészítés alapjai


Szakirányok és specializációk:

  • Elektronikus sajtó szakirány;
  • Nemzetközi kommunikáció és turizmus szakirány;
  • Nyomtatott sajtó szakirány;
  • Médiainformatika szakirány;
  • Public relations szakirány


Továbbtanulási lehetőségek, doktori képzés

A kommunikáció és médiatudomány mesterszakon (Humán kommunikációkutatás szakirány) az alapképzés szakmai folytatása biztosított.

A SZTE BTK Kommunikáció és Médiatudományi Tanszéke nem rendelkezik doktori (PhD) programmal, de a nálunk végzettek természetesen jelentkezhetnek az ország más egyetemein folyó PhD-képzésekre.


Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek

A Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakos képzése 1992-ben indult, fennállása során mindvégig az a célkitűzés játszott döntő szerepet, hogy a regionális és országos nyilvánosság intézményeit kompetens szakemberekkel tudja ellátni.

Mindemellett a kommunikációs szakmák felértékelődése világtrendjének hatása is egyre inkább érzékelhetővé vált, mely az olyan szakmák iránti igényben fejeződött ki, mint pl. PR-szakember, médiamenedzser, valamint az Internet térhódításának következtében kialakuló új szakterületek, mint pl. a médiainformatika.

A végzett hallgatók általában könnyen álláshoz jutottak és jutnak. A jó elhelyezkedési lehetőségekhez hozzájárult a képzés szoros kapcsolata a helyi és az országos média orgánumaival (pl. Duna Televízió, Sport 1.) és az ott dolgozó szakemberekkel. Több helyi médiumban (pl. Rádió 88, VTV Szeged [amely a Hálózat Televíziónak köszönhetően országosan sugárzott], stb.) a szak hallgatói önálló műsort is készítenek. A fentiekhez hasonlóan könnyen találnak munkát azon hallgatóink is, akik intézményi kommunikátorként, sajtóreferensként, sajtószóvivőként, kommunikációs szakreferensként, humán kapcsolati menedzserként, nemzetközi kommunikációs referensként, dokumentátorként, médiainformatikai szakreferensként, marketingasszisztensként, -menedzserként, PR menedzserként, reklámasszisztensként, -menedzserként, médiamenedzserként, sajtóasszisztensként kívánnak elhelyezkedni.

A BA szakos tanterv igyekszik megőrizni a korábbi tapasztalatok eredményeit, a képzés korábbi formájának minden előnyét, de emellett figyelembe veszi a nyilvánosság átalakulását (az on-line nyilvánosság, a számítógép közvetítette kommunikáció jelentőségének növekedése, stb.), illetve újabb területekre terjeszti ki a kommunikátor-képzést (pl. nemzetközi kommunikációs és turisztikai szakértő), valamint az eddiginél integráltabb elméleti ismereteket kíván nyújtani. Mindezzel azt a célt szeretné elérni, hogy az itt végzett hallgatók magas szintű általános tájékozottsággal rendelkezzenek a média gyakorlati területeinek és elméleti kérdéseinek szempontjából egyaránt, valamint specializálódásuknak köszönhetően elmélyült és naprakész ismeretekkel rendelkezzenek egy adott kommunikátor-szakma (elektronikus sajtó, újságírás, PR, nemzetközi kommunikációs és turisztikai szakértő, médiainformatikus) tekintetében.

A szakot elvégzők iránti igény a kommunikációs szakmák egyre növekvő jelentőségének és a képzés minőségének várhatóan továbbra is meglehetősen magas marad, és a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakját elvégzők a jövőben is könnyen el tudnak helyezkedni a képzettségüknek megfelelő szakmákban.

A Szegedre történő jelentkezés előnyei:

Az itteni alapképzés előnye, hogy lehetőség van egyetemen belül a mesterképzésre történő továbblépésre.


Részletes információk

SZTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék
6722 Szeged, Egyetem u.2. Telefon/fax: (62) 544-366
E-mail: media@hung.u-szeged.hu
Web: http://www.media.u-szeged.hu/