A nyugati felsőoktatás szövegvilágában gyakran találkozunk a kiválóság (angolul/franciául: excellence) fogalmával, mely ugyanakkor a hazai felsőoktatásban is egyre nagyobb teret nyer, elsősorban a minőségkultúra diskurzusának révén. Ez a kifejezés a magyar egyetemeken és főiskolákon folyó képzésben a hallgatói tehetségek felismerésének és gondozásának gyakorlatában nyer kifejezést. A kiválóság és tehetség ilyen értelmű összekapcsolása azonban egyáltalán nem újdonság Magyarországon, ugyanis több mint 30 éves múltra tekint vissza a hallgatói tehetséggondozás alapvető formája, a tudományos diákköri mozgalom (TDK), mely minősített hungarikum, más országban nem létezik ilyen, szervezett formában, központi költségvetési támogatással sehol másutt a világon.
A TDK nyújtja azt a keretet, melyben a Kar hallgatói oktatói segítséggel, témavezetéssel, tanórán kívüli tudományos munkát végezhetnek, kibontakoztathatják tehetségüket és egy olyan közösség részévé válhatnak, amely meghatározó szerepet játszik az ország szellemi és kulturális életében. Ugyanakkor a hazai felsőoktatás tudományos utánpótlásának is fontos bázisát jelenti.
A tudományos diákköri mozgalomban való részvétel a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hallgató egy tanszéki vagy intézeti szinten működő diákkör munkájában rendszeresen részt vesz, a következő tevékenységek valamelyikén keresztül:
A lényeg tehát, hogy a fenti tevékenységek nyomán az érdeklődő hallgató lehetőséget kap tehetsége és tudományos ambíciója kibontakoztatására és megméretésére.
A tehetséggondozásban elvégzett munka eredménye jellemző módon egy tudományos dolgozat szokott lenni, melyet egy helyi TDK fordulón mutat be a hallgató, majd pedig, amennyiben érdemesnek találtatik rá, az Országos Tudományos Diákköri Konferencia kétévente sorra kerülő fordulóján. A tehetséggondozás fő egyetemi koordinációs szerve a Tehetségpont elnevezésű egység, mely igyekszik összefogni a helyi tehetségeket és az információáramlás támogatásával, illetve pályázatok koordinálásával segíteni munkájukat.
A Karon folyó tehetséggondozás, TDK munka eredményességét jelzi, hogy az utóbbi időben hallgatóink mindig kiváló eredménnyel szerepeltek az OTDK-on: helyezések tekintetében az első két-három hazai felsőoktatási intézmény között végeztünk.
Ezen túlmenően eredményes pályázati tevékenységről is beszámolhatunk, hiszen az utóbbi 20 évben a központilag meghirdetett tehetségpályázatokon rendre sikerrel szerepeltek mind tehetséges hallgatóink, mind az őket segítő oktatók. Az ő dicsőségük pedig a Kar dicsősége is. Ezért is külön és kiemelt köszönet illeti azokat a kari kollégákat, akik társadalmi munkában szervezik az egységek szintjén a diákköri munkát, illetve ingyen és bérmentve vállalnak bírálatot vagy zsűritagságot az OTDK-kon.
További információ a kari TDK munka iránt érdeklődő hallgatók számára: vajda@lit.u-szeged.hu, katotun@lit.u-szeged.hu, illetve a helyi diákköri felelősöktől lehet érdeklődni.
(1)
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatói közül 136 fő nevezett a XXXII. OTDK 6 szekciójában. A részt vevő hallgatók nevezési és részvételi díjának fedezésére a kari TDT vezetés pályázatot nyújtott be az NTP-OTDKR-14 kódszámú pályázati kiírásra.
(2)
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara 6 diákkör közreműködésével pályázatot nyújtott be a Nemzeti Tehetségprogram NTP-TDK-14 kódszámú tehetséggondozó pályázatára. A pályázatban tervezett tevékenységek (kiadványok, hallgatói kutatás, tudományos ülések, tanácskozások) megvalósításával a diákköri munkában részt vevő tehetséges hallgatók munkáját igyekszünk segíteni.
(3)
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara 3 479 000 forint támogatást nyert az NTP-OTDKR-14 kódszámú tehetséggondozó pályázat keretében. A támogatást a XXXII. OTDK-n részt vevő hallgatók nevezési és részvételi díjainak fedezésére fordítjuk.
(4)
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának diákkörei 1.1 millió forint támogatást nyertek az NTP-TDK-13 kódszámú tehetséggondozó pályázat keretében. A pályázatban tervezett tevékenységek (kiadványok, hallgatói kutatás, tudományos ülések, tanácskozások) megvalósításával a kari tudományos diákköri munkában résztvevő tehetséges hallgatók munkáját igyekszünk segíteni.
TDK-felolvasások 2014/2015. I. félév
Francia diákkör:
- december 4. 14.30, Zolnai terem
Germanisztika:
- november 13.
Hispanisztika:
- november 19., 15.30
Kommunikáció- és médiatudomány:
- december 1. 18.00
Nyelvészet(a magyar, a finnugor és az elméleti nyelv. program):
- november 26.
Összehasonlító irodalomtudomány:- november 19., 16.00, Vajda terem. Felhívás letöltése
Pszichológia
- december 3., 12.00, Kari Konferenciaterem és Várkonyi terem. Felhívás letöltése
Régészet:
- november 19.
Szociológia:
- október 30, 18:00. PE 11/A
Történész:
- november 28, 9.00, Wittman terem. Felhívás letöltése
A listát folyamatosan frissítjük!
Az SZTE BTK Tudományos diákköreinek működési szabályzata
A szegedi bölcsészkari hallgatók OTDK eredményei 2005-2013
Az NTP-TDK-11-B tehetséggondozás program beszámolói
doktori iskola ,dékáni köszöntő ,fotópályázat ,kapcsolat ,könyvbemutató ,közéleti akadémia ,tánc ,